Oświadczenie Burmistrza Sędziszowa
2018-09-27
W związku z interwencjami mieszkańców Sędziszowa w sprawie uciążliwości związanych z funkcjonowaniem w naszym mieście, sortowni odpadów, proszę o przyjęcie następujących informacji obrazujących całokształt strony formalno-prawnej i podejmowanych przez Burmistrza Sędziszowa, jako organu wykonawczego gminy działań w celu rozwiązania problemu.
1. Firma prowadzi swoją działalność na terenie będącym własnością PKP S.A., z czego część terenu znajduje się na tzw. „terenach zamkniętych”, co bezpośrednio przekłada się na właściwość organów wydających stosowne zezwolenia w przedmiocie.
2. Firma prowadzi działalność na podstawie zezwoleń:
- decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ Kielce znak: WOO-I.4210.20.2012.MM.8 z dnia 06.03.2013r. (min. zgodnie z zapisami decyzji, aby zminimalizować uciążliwości odorowe wentylacja sortowni powinna być realizowana przez wentylatory nawiewne i wyciągowe zaopatrzone w biofiltry o skuteczności ok. 90%)
- decyzji zezwalającej na zbieranie odpadów Starosty Jędrzejowskiego OŚR.6233.18.18.2014.AP z dnia 08.12.2014r. w której określono, że odpady będą zbierane w budynku byłej hali wachlarzowej na działce 1/19,
- decyzji na przetwarzanie odpadów Starosty Jędrzejowskiego OŚR.6233.21.2014.AP z dnia 23.12.2014r. w której określono, że odpady będą magazynowane w budynku byłej hali wachlarzowej na działce 1/19 - decyzja ta została zmieniona decyzją OŚR.6233.21.2014.AP z dnia 12.06.2015r. oraz decyzją OŚR.6233.21.2014.AP z dnia 02.12.2015r. jednak nie zmieniają one miejsca magazynowania odpadów po przetworzeniu.
3. Pismem z dnia 30.11.2016r. OŚR.6233.18.2014.AP Starosta Jędrzejowski w związku z postępowaniem o zmianę decyzji na zbieranie odpadów dla Firmy zapytał tut. Urząd o zgodność prowadzonej działalności z przepisami prawa miejscowego (chodziło o możliwość magazynowania odpadów na placu przed byłą halą wachlarzową). W odpowiedzi z dnia 19.12.2016r. OŚ.6234.1.2016 Burmistrz Sędziszowa poinformował o wydanych warunkach zabudowy z dnia 05.06.2013r. PP.6730.2.2013 na budowę sortowni i kompostowni odpadów komunalnych z zapleczem oraz zgłosił swój sprzeciw na możliwość składowania odpadów na placu przez budynkiem hali wachlarzowej.
4. Pismem z dnia 28.12.2016r. do Starosty Jędrzejowskiego (do nas do wiadomości) Firma odniosła się do decyzji o warunkach zabudowy oraz stwierdziła bezpodstawność naszych zastrzeżeń do magazynowania odpadów na placu przed halą (w uzasadnieniu podano, że odpady nie będą niebezpieczne, zbelowane oraz bez generowania zapachu).
5. W dniu 10.08 br. wystąpiono do Firmy pismem OŚ.603.30.2018 informując o zgłaszanych uciążliwościach zapachowych z sortowni i o niezgodnościach w magazynowaniu odpadów na placu przed byłą halą wachlarzową z wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do usunięcia nieprawidłowości.
6. dniu 24.08 br. wystąpiono do Firmy pismem OŚ.603.30.1.2018 o możliwość dokonania oględzin miejsca sortowania odpadów przez przedstawicieli Urzędu, wspólnot mieszkaniowych, Zarządu osiedla i Radnych RM, co zostało zaakceptowane w rozmowie telefonicznej.
7. Ponadto Burmistrz Sędziszowa kierował wystąpienia do Firmy o podjęcie działań zmierzających do zmiany lokalizacji sortowni, poza terenem miasta.
8. W dniu 29.08 br. wpłynęło pismo od Firmy jako odpowiedź na wystąpienie Burmistrza wg pkt. 5, w którym firma zajmuje stanowisko, że odór nie pochodzi z ich sortowni.
9. W dniu 28.08 br. wystąpiono do Starosty Jędrzejowskiego, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Kielcach pismami OŚ.603.32.2018, OŚ.603.33.2018 i OŚ.603.34.2018 z prośbą o dokonanie kontroli zgodności pracy sortowni z posiadanymi zezwoleniami. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach przesłał wystąpienie o kontrolę do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Kielcach.
10. W nawiązaniu do wcześniejszych ustaleń w dniu 31.08 br. wpłynęło pismo od Firmy o niewyrażeniu zgodny na przeprowadzenie oględzin na terenie sortowni, tj. firma zmieniła swoje stanowisko wyrażone telefonicznie.
11. W tej sytuacji spotkanie zostało przeniesione do Urzędu Miejskiego i odbyło się w dniu 03.09.2018r. z udziałem zainteresowanych stron wymienionych w pkt. 6.
W trakcie spotkania:
1. omówiono problem wg wyżej opisanych czynności i dokumentów,
2. poinformowano o wystąpieniu Burmistrza Sędziszowa wg pkt. 9 o kontrolę prawidłowości funkcjonowania z warunkami zezwoleń oraz o ewentualne ograniczenie działalności, aby uciążliwości zamykały się w obrębie prowadzonej działalności lub ewentualne cofnięcie zezwoleń na magazynowanie i przetwarzanie odpadów w tym miejscu.
Oczekujemy na dalsze postępowanie organów uprawnionych.
1. Firma prowadzi swoją działalność na terenie będącym własnością PKP S.A., z czego część terenu znajduje się na tzw. „terenach zamkniętych”, co bezpośrednio przekłada się na właściwość organów wydających stosowne zezwolenia w przedmiocie.
2. Firma prowadzi działalność na podstawie zezwoleń:
- decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ Kielce znak: WOO-I.4210.20.2012.MM.8 z dnia 06.03.2013r. (min. zgodnie z zapisami decyzji, aby zminimalizować uciążliwości odorowe wentylacja sortowni powinna być realizowana przez wentylatory nawiewne i wyciągowe zaopatrzone w biofiltry o skuteczności ok. 90%)
- decyzji zezwalającej na zbieranie odpadów Starosty Jędrzejowskiego OŚR.6233.18.18.2014.AP z dnia 08.12.2014r. w której określono, że odpady będą zbierane w budynku byłej hali wachlarzowej na działce 1/19,
- decyzji na przetwarzanie odpadów Starosty Jędrzejowskiego OŚR.6233.21.2014.AP z dnia 23.12.2014r. w której określono, że odpady będą magazynowane w budynku byłej hali wachlarzowej na działce 1/19 - decyzja ta została zmieniona decyzją OŚR.6233.21.2014.AP z dnia 12.06.2015r. oraz decyzją OŚR.6233.21.2014.AP z dnia 02.12.2015r. jednak nie zmieniają one miejsca magazynowania odpadów po przetworzeniu.
3. Pismem z dnia 30.11.2016r. OŚR.6233.18.2014.AP Starosta Jędrzejowski w związku z postępowaniem o zmianę decyzji na zbieranie odpadów dla Firmy zapytał tut. Urząd o zgodność prowadzonej działalności z przepisami prawa miejscowego (chodziło o możliwość magazynowania odpadów na placu przed byłą halą wachlarzową). W odpowiedzi z dnia 19.12.2016r. OŚ.6234.1.2016 Burmistrz Sędziszowa poinformował o wydanych warunkach zabudowy z dnia 05.06.2013r. PP.6730.2.2013 na budowę sortowni i kompostowni odpadów komunalnych z zapleczem oraz zgłosił swój sprzeciw na możliwość składowania odpadów na placu przez budynkiem hali wachlarzowej.
4. Pismem z dnia 28.12.2016r. do Starosty Jędrzejowskiego (do nas do wiadomości) Firma odniosła się do decyzji o warunkach zabudowy oraz stwierdziła bezpodstawność naszych zastrzeżeń do magazynowania odpadów na placu przed halą (w uzasadnieniu podano, że odpady nie będą niebezpieczne, zbelowane oraz bez generowania zapachu).
5. W dniu 10.08 br. wystąpiono do Firmy pismem OŚ.603.30.2018 informując o zgłaszanych uciążliwościach zapachowych z sortowni i o niezgodnościach w magazynowaniu odpadów na placu przed byłą halą wachlarzową z wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do usunięcia nieprawidłowości.
6. dniu 24.08 br. wystąpiono do Firmy pismem OŚ.603.30.1.2018 o możliwość dokonania oględzin miejsca sortowania odpadów przez przedstawicieli Urzędu, wspólnot mieszkaniowych, Zarządu osiedla i Radnych RM, co zostało zaakceptowane w rozmowie telefonicznej.
7. Ponadto Burmistrz Sędziszowa kierował wystąpienia do Firmy o podjęcie działań zmierzających do zmiany lokalizacji sortowni, poza terenem miasta.
8. W dniu 29.08 br. wpłynęło pismo od Firmy jako odpowiedź na wystąpienie Burmistrza wg pkt. 5, w którym firma zajmuje stanowisko, że odór nie pochodzi z ich sortowni.
9. W dniu 28.08 br. wystąpiono do Starosty Jędrzejowskiego, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Kielcach pismami OŚ.603.32.2018, OŚ.603.33.2018 i OŚ.603.34.2018 z prośbą o dokonanie kontroli zgodności pracy sortowni z posiadanymi zezwoleniami. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach przesłał wystąpienie o kontrolę do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Kielcach.
10. W nawiązaniu do wcześniejszych ustaleń w dniu 31.08 br. wpłynęło pismo od Firmy o niewyrażeniu zgodny na przeprowadzenie oględzin na terenie sortowni, tj. firma zmieniła swoje stanowisko wyrażone telefonicznie.
11. W tej sytuacji spotkanie zostało przeniesione do Urzędu Miejskiego i odbyło się w dniu 03.09.2018r. z udziałem zainteresowanych stron wymienionych w pkt. 6.
W trakcie spotkania:
1. omówiono problem wg wyżej opisanych czynności i dokumentów,
2. poinformowano o wystąpieniu Burmistrza Sędziszowa wg pkt. 9 o kontrolę prawidłowości funkcjonowania z warunkami zezwoleń oraz o ewentualne ograniczenie działalności, aby uciążliwości zamykały się w obrębie prowadzonej działalności lub ewentualne cofnięcie zezwoleń na magazynowanie i przetwarzanie odpadów w tym miejscu.
Oczekujemy na dalsze postępowanie organów uprawnionych.
Burmistrz Sędziszowa
Wacław Szarek
Wacław Szarek
Czytano: 800 razy