UWAGA MIESZKAŃCY
2020-12-18
Od dnia 1 stycznia 2021 roku zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie miasta i gminy Sędziszów
W związku z nowelizacją ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U.2019.1439), Rada Miejska Sędziszów zobowiązana była do wprowadzenia niezwykle istotnych zmian w dotychczas funkcjonującym gminnym systemie gospodarki odpadami komunalnymi.
Od dnia 1 stycznia 2021 roku ustawowo wprowadzony zostaje bezwzględny obowiązek segregowania odpadów komunalnych przez wszystkich właścicieli nieruchomości z terenu gminy Sędziszów.
Jednocześnie ustawodawca wskazał, że w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych burmistrz zobowiązany jest do naliczenia stawki opłaty podwyższonej. Stawkę podwyższoną w gminie Sędziszów ustalono w wysokości 26,00 zł miesięcznie (dwukrotność stawki obowiązującej za gospodarowanie odpadami komunalnymi). Stawka opłaty podwyższonej ustalana będzie w drodze decyzji administracyjnej w razie udokumentowanego zgłoszenia przez firmę odbierającą odpady faktu niesegregowania odpadów przez właściciela nieruchomości.
Nowością wprowadzoną od 1.01.2021 r. jest możliwość zmniejszenia części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zamieszkałych zabudowanych jednorodzinnymi budynkami mieszkalnymi, którzy będą kompostować bioodpady stanowiące odpady komunalne w przydomowym kompostowniku.
Komplet dokumentacji w przedmiotowej sprawie oraz druki do pobrania dostępne są na stronie internetowej www.sedziszow.pl w biuletynie informacji publicznej, w zakładce Gospodarka odpadami komunalnymi oraz w siedzibie Urzędu Miejskiego. Informacje i wyjaśnienia można uzyskać pod numerem tel. 41 38 11 127 wew. 508.
Przypominamy także, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów.
W myśl art. 6r. ustawy środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. System musi być samobilansujący.
Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
3) obsługi administracyjnej systemu,
4) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
W związku z nowelizacją ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U.2019.1439), Rada Miejska Sędziszów zobowiązana była do wprowadzenia niezwykle istotnych zmian w dotychczas funkcjonującym gminnym systemie gospodarki odpadami komunalnymi.
Od dnia 1 stycznia 2021 roku ustawowo wprowadzony zostaje bezwzględny obowiązek segregowania odpadów komunalnych przez wszystkich właścicieli nieruchomości z terenu gminy Sędziszów.
Jednocześnie ustawodawca wskazał, że w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych burmistrz zobowiązany jest do naliczenia stawki opłaty podwyższonej. Stawkę podwyższoną w gminie Sędziszów ustalono w wysokości 26,00 zł miesięcznie (dwukrotność stawki obowiązującej za gospodarowanie odpadami komunalnymi). Stawka opłaty podwyższonej ustalana będzie w drodze decyzji administracyjnej w razie udokumentowanego zgłoszenia przez firmę odbierającą odpady faktu niesegregowania odpadów przez właściciela nieruchomości.
Nowością wprowadzoną od 1.01.2021 r. jest możliwość zmniejszenia części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zamieszkałych zabudowanych jednorodzinnymi budynkami mieszkalnymi, którzy będą kompostować bioodpady stanowiące odpady komunalne w przydomowym kompostowniku.
Komplet dokumentacji w przedmiotowej sprawie oraz druki do pobrania dostępne są na stronie internetowej www.sedziszow.pl w biuletynie informacji publicznej, w zakładce Gospodarka odpadami komunalnymi oraz w siedzibie Urzędu Miejskiego. Informacje i wyjaśnienia można uzyskać pod numerem tel. 41 38 11 127 wew. 508.
Przypominamy także, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów.
W myśl art. 6r. ustawy środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. System musi być samobilansujący.
Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
3) obsługi administracyjnej systemu,
4) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Czytano: 532 razy