W gminie Sędziszów znajdują się trzy doskonale prosperujące placówki, a mianowicie: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego im. Macieja Rataja w Krzelowie i Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Sędziszowie – prowadzone przez Powiat Jędrzejowski oraz Liceum Ogólnokształcące w Sędziszowie – prowadzone przez Gminę Sędziszów. Bez wątpienia są to świetne szkoły, które wzajemnie się uzupełniają. Oferują młodym ludziom odmienne kierunki kształcenia i zakres nauczania. Dzięki temu młodzież ma możliwość wyboru profilu oraz szkoły. Z uwagi na taką różnorodność warto wziąć je pod uwagę, planując swoją dalszą, szkolną karierę. Każda z nich może się bowiem pochwalić świetnymi atutami, ciekawą ofertą dydaktyczną i znakomitym gronem pedagogów.
Zachęcam do zapoznania się z bogatą ofertą pierwszej z nich w wywiadzie z dyrektorem ZSCKP w Krzelowie mgr inż. Janem Wolfem:
Jakie placówki wchodzą w skład Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego w Krzelowie?
- W bieżącym roku szkolnym i na rok następny prowadzimy kształcenie w Zespole Szkół, w takich typach szkół jak: 3-letnia Zasadnicza Szkoła Zawodowa, 4-letnie Technikum i Szkoła Policealna – ostatni rok, ponieważ zawód technika rolnika wypada z systemu kształcenia Szkół Policealnych. W związku z tym kształcenie w tym kierunku będzie się odbywać tylko i wyłącznie poprzez udział w kursach zawodowych.
Jakie specjalności oferuje Zasadnicza Szkoła Zawodowa, a jakie Technikum?
- ZSZ oferuje dwie specjalności: mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych oraz elektromechanik pojazdów samochodowych. Jeśli chodzi o Technikum, to w zależności od zainteresowań młodzieży prowadzimy kształcenie w takich zawodach jak: technik leśnik, technik ochrony środowiska, technik weterynarii, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik obsługi turystycznej, technik turystyki wiejskiej, technik architektury krajobrazu, technik agrobiznesu, technik mechanizacji rolnictwa i technik rolnik.
Co oznacza i na czym polega ,,Centrum Kształcenia Praktycznego”?
- Jest to baza, w której uczniowie nabywają umiejętności praktycznych, mają zapewnione zajęcia praktyczne i praktyki. Inne szkoły, jak choćby szkoła w Chrobrzu czy Książu Wielkim przysyłają uczniów na praktyczną naukę zawodu. Jesteśmy bowiem jedyną szkołą w województwie, która posiada bazę składającą się z: 150 hektarów gruntów ornych, 40 krów mlecznych, około 30 sztuk młodego bydła i 12 koni. Od 2010 roku szkoła i Centrum Kształcenia Praktycznego to jeden organizm.
Na ofertę szkół składają się: praktyki i zajęcia praktyczne dla uczniów, a także szkolenia i kursy zawodowe. Proszę zatem wyjaśnić, jak wygląda procedura uczestnictwa w nich, gdzie się odbywają i w jakich dziedzinach można się dokształcić?
- Praktyczne kształcenie zawodowe oparte jest na bazie własnych pracowni przedmiotowych, głównie w zawodach technicznych, jak również na bazie szkolnych warsztatów i Centrum Kształcenia Praktycznego tj. dawnego gospodarstwa rolnego, gdzie praktyczną naukę zawodu realizują: technik mechanizacji rolnictwa, technik rolnik i technik weterynarz. Jeśli chodzi natomiast o technika żywienia i usług gastronomicznych, technika agrobiznesu czy technika obsługi turystycznej to organizujemy praktyki i zajęcia praktyczne, wykorzystując w tym celu świetnie wyposażone szkolne pracownie: kuchnię i stołówkę oraz szkolne schronisko młodzieżowe, w którym część zajęć praktycznych jest realizowana przy obsłudze grup turystycznych. Szkoła na podstawie własnej bazy oraz na podstawie umów z firmami, z którymi współpracuje, realizuje praktyczną naukę zawodu. Uczniowie nie muszą na własną rękę poszukiwać miejsc w celu odbycia szkolenia praktycznego, ponieważ nasza szkoła im te miejsca zapewnia. W przypadku kursów zawodowych, w zależności od potrzeb, jakie zgłasza środowisko możemy organizować kursy zawodowe w zakresie uzyskania uprawnień technika rolnika do przejęcia gospodarstwa. Ponadto oferujemy kursy dotyczące obsługi kombajnów zbożowych – głównie dla rolników. Oprócz tego ponad program, właściwie już od 2009 roku, organizujemy dla młodzieży kursy finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Są to między innymi: kurs inseminatora dla technika weterynarii, kursy dotyczące projektowania i wyposażenia zakładów gastronomicznych dla technika żywienia i usług gastronomicznych, kursy kombajnowe dla technika mechanizacji rolnictwa oraz kursy projektowania i rysunku technicznego metodą AutoCAD. Dla wszystkich chętnych uczniów organizujemy także kursy uprawniające do uzyskania prawa jazdy kategorii B. Szkolimy w oparciu o własną bazę, ponieważ posiadamy odpowiednie uprawnienia. Uczniowie nie ponoszą żadnych kosztów, a uzyskują dodatkowe kwalifikacje, które pomagają w lepszym starcie po ukończeniu szkoły. W ramach kursów i doskonalenia zawodowego prowadzimy również takie formy jak: przygotowanie do egzaminów zawodowych czy matury (język polski, matematyka, języki obce) oraz kursy językowe (język angielski i niemiecki). Jest to już trzeci taki projekt. W poprzednich uczestniczyło około 200 uczniów. Wartość obecnego projektu szacuje się na ponad 400 tysięcy złotych. Uczniowie korzystają z niego w formie dodatkowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych. Część środków zostaje przeznaczonych na doposażenie specjalistycznych pracowni dydaktycznych. W ten sposób udało się nabyć 2 tablice interaktywne z całym oprogramowaniem, laptopy i rzutniki.
Zespół Szkół proponuje również staże dla absolwentów. Proszę powiedzieć w jaki sposób można je odbyć?
- Jeżeli tylko uczeń jest zainteresowany, to w porozumieniu z Powiatowym Urzędem Pracy stwarzamy taką możliwość i kierujemy ucznia do gospodarstwa rolnego, oczywiście zgodnie z wcześniej ukończonym kierunkiem (technik rolnik lub technik mechanizacji rolnictwa, rzadziej technik weterynarii). Obecnie mamy dwóch absolwentów, którym przedłużyliśmy umowy po odbytym stażu.
Usytuowanie Zespołu Szkół z dala od większych aglomeracji warunkuje obecnie większym czy mniejszym zainteresowaniem ze strony uczniów? Jakie korzyści wynikają z położenia szkoły ,,na uboczu”?
- Położenie szkoły ma zarówno tę dobrą, jak i tę złą stronę. Dobrą jest to, że szkoła jest bezpieczna, uczniowie nie mają możliwości zetknięcia się z pokusami, które czyhają na nich w większych skupiskach. Złą jest natomiast znaczne pogorszenie lub nawet w niektórych przypadkach zerwanie węzłów komunikacyjnych. W związku z tym zorganizowaliśmy dowóz we własnym zakresie. Posiadamy dwa busy, które dowożą młodzież do szkoły od strony Goleniów i Słupi oraz Obiechowa.
Dużym walorem jest internat znajdujący się blisko szkoły, przeznaczony dla uczniów spoza jej terenu. Ilu uczniów aktualnie korzysta z tej możliwości?
- Obecnie w internacie mieszka 35 uczniów. Pochodzą z różnych miejscowości m.in.: Katowic, Zawiercia, Szczekocin i Jędrzejowa.
W szkole znajdują się specjalistyczne pracownie przedmiotowe, jak choćby pracownie komputerowo – internetowe, wyposażone w sprzęt multimedialny. Szkoła ma również typowo zawodowe pracownie. Proszę powiedzieć jakie, co się w nich znajduje i jakie zajęcia się tam odbywają?
- W budynku szkolnym znajduje się 19 sal lekcyjnych, z tego 3 pracownie komputerowe, wyposażone w nowoczesny sprzęt multimedialny, pracownia językowa, pracownia weterynaryjna, architektury krajobrazu i agrobiznesu – każda z nich wyposażona w rzutnik multimedialny z komputerem. W szkole znajdują się również pracownie realizujące zajęcia praktyczne, w których można nauczyć się gotowania, pieczenia, przyrządzania i serwowania posiłków oraz obsługi klienta. W skład warsztatów ZSZ, których powierzchnia wynosi 800 m2 wchodzą: pomieszczenia do obróbki ręcznej i mechanicznej, kuźnia oraz spawalnia.
Jakie pojazdy do nauki jazdy posiada szkoła?
- Szkoła posiada 2 samochody i 1 ciągnik do nauki jazdy.
Czy w zakresie jazdy konnej i hipoterapii Zespół Szkół w Krzelowie nadal współpracuje ze stadniną koni w Michałowie i szkołą w Chrobrzu? Jeśli tak, to proszę powiedzieć, jak wygląda ta współpraca?
- Współpracę ze stadniną koni w Michałowie i szkołą w Chrobrzu rozpoczęliśmy w 2009 roku, realizując projekt pn. Szkoły Jagiellońskie. Obecnie współpracujemy ze stadniną koni w Michałowie, natomiast ze szkołą w Chrobrzu, która kształci w podobnych kierunkach, wymieniamy się doświadczeniami. W związku z zawodem technik weterynarii organizujemy praktyki i zajęcia praktyczne, które odbywają się w Centrum Kształcenia Praktycznego. Uczniowie zajmują się tam zwierzętami, a także należą do koła jazdy konnej, które prowadzi Pan Wiesław Wieczorek.
W listopadzie 2011 roku został otwarty kompleks boisk sportowych – Moje Boisko Orlik 2012. Proszę go krótko opisać.
- Jest to zespół boisk służących do rozgrywania meczy piłkarskich siatkarskich, koszykarskich, badmintona i tenisa. Wstęp i korzystanie z tego kompleksu sportowego jest bezpłatny, oczywiście należy przestrzegać wszystkich obowiązujących tam zasad i reguł postępowania. Od początku kwietnia zostanie otwarty po sezonie zimowym.
Czy w szkole nadal funkcjonuje Szkolna Liga Piłki Siatkowej i zespół Cheerleader’ek?
- Tak, nadal funkcjonuje Szkolna Liga Piłki Siatkowej, która uczestniczy w wielu rozgrywkach, odnosząc wiele sukcesów. Jesteśmy w trakcie kolejnej edycji. Finał Międzyszkolnej Ligii Piłki Siatkowej planowany jest na koniec marca. Nasza drużyna wzięła udział w Powiatowym Turnieju Szkół Ponadgimnazjalnych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie, zdobywając 3 miejsce. Ostatnio zajęliśmy natomiast 5 miejsce. Dwa lata temu wyremontowaliśmy i odnowiliśmy salę gimnastyczną, a ponadto w budynku szkoły mamy siłownię, z której bardzo często korzystają uczniowie, również w ramach zajęć z wychowania fizycznego. Zespół cheerleader’ek działa w naszej szkole jednak sporadycznie, w zależności od potrzeb.
Zespół Szkół posiada Certyfikat Europejski Rejestr Renomowanych. Proszę wyjaśnić co to jest za Certyfikat i dlaczego został przyznany dla Zespołu Szkół w Krzelowie?
- Jest to Certyfikat przyznany w uznaniu odpowiedniego poziomu i funkcjonowania placówki na podstawie kilku zagadnień, m.in. realizacji zajęć praktycznych, dodatkowych, wyposażenia sal. Zespół Szkół w Krzelowie jest zatem szkołą na dobrym poziomie.
Czy w najbliższym czasie planowane są jakieś zmiany: remonty, zakupy sprzętu, wyposażenia pracowni?
- W ramach projektu, który rozpoczęliśmy w 2010 roku pozostał III etap dotyczący podniesienia jakości usług edukacyjnych, realizowany przez powiat jędrzejowski. W następnym roku planowany jest zakup sprzętu pod kątem kształcenia w zawodach rolniczych, zwłaszcza dla technika rolnika i technika mechanizacji rolnictwa. Mają to być nowoczesne ciągniki i kombajn do zbioru zbóż i wyposażenie warsztatowe – głównie będą to urządzenia diagnostyczne, częściowo spawalnicze. Jeśli chodzi o inwestycje dotyczące obiektu, to myślimy o projekcie dotyczącym Lokalnej Grupy Rybackiej. Planujemy stworzyć bazę w miejscu najstarszego budynku, pochodzącego z 1956 roku, niezamieszkałego internatu. Mamy zamiar przeprowadzić tam termomodernizację i wymienić okna, tak by można było prowadzić różnego rodzaju konferencje i seminaria celem promowania rybołówstwa i rozwoju agroturystyki w naszym regionie. Obecnie jesteśmy na etapie przygotowania tego projektu.
Czy Zespół Szkół planuje w najbliższym czasie uczestnictwo w jakiś konkursach czy olimpiadach? Jeśli tak, to w jakich i na jakim szczeblu: powiatowym, wojewódzkim czy może ogólnopolskim?
- Co roku nasza szkoła bierze udział w następujących konkursach na szczeblu powiatowym: Ochrona środowiska (konkurs plastyczny), Trzymaj formę i Zdrowe żywienie oraz w olimpiadzie Wiedzy i umiejętności rolniczych. W ubiegłych latach mieliśmy 3-4 uczestników na szczeblu okręgowym i 1 na szczeblu centralnym. Dwóch naszych uczniów, będących finalistami otrzymało indeksy na wyższe uczelnie. Aktualnie na Uniwersytecie w Olsztynie kończą studia weterynaryjne nasi absolwenci.
Proszę podać przykładowe kariery zawodowe absolwentów szkoły.
- Na przestrzeni 67 lat szkoły kariery zawodowe można mnożyć, począwszy od księży poprzez prawników, prokuratorów, dyrektorów wydziału w urzędach wojewódzkich czy starostwie, do bardzo dobrych rolników.
Ilu uczniów aktualnie uczy się w Zespole Szkół w Krzelowie?
- Aktualnie w naszej szkole uczy się 208 uczniów.
Dziękuję za rozmowę.
- Dziękuję.
Drugą szkołą prowadzoną przez Powiat Jędrzejowski jest Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sędziszowie. Oferta edukacyjna tej placówki jest równie interesująca i godna uwagi. Opowiedział o niej dyrektor mgr inż. Leszek Szkliniarz:
Jakie placówki wchodzą w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sędziszowie?
- W skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych wchodzą następujące typy szkół: Technikum i Zasadnicza Szkoła Zawodowa. Obecnie prowadzimy jednak kształcenie tylko w Technikum, gdyż w ostatnim czasie nie ma chętnych do nauki w szkole zawodowej.
Jakie kierunki kształcenia proponuje Technikum, a jakie ZSZ?
- W Technikum proponujemy naukę w zawodach: technik mechanik, technik energetyk, technik budownictwa, technik informatyk, technik elektronik i technik handlowiec. Dwa lata temu, jako jedyna szkoła w województwie, utworzyliśmy kierunek technik energetyk, jednak jak na razie nie ma chętnych. Aktualnie dużym powodzeniem cieszy się zawód technik mechanik (5 oddziałów), następnie technik budownictwa (2 odziały), technik elektronik (1 oddział) i technik informatyk (1 oddział). To właśnie te kierunki cieszą się największym zainteresowaniem młodzieży. Zasadnicza Szkoła Zawodowa kształci w zawodzie: monter maszyn i urządzeń, ale chętnych brakuje.
Oprócz Technikum i ZSZ kształcenie odbywało się także w Szkole Policealnej. Czy nadal prowadzony jest nabór chętnych?
- Niestety od września 2012 roku Szkoła Policealna już tutaj nie funkcjonuje. W lipcu 2012 roku w wyniku reorganizacji placówek oświatowych przez Powiat Jędrzejów zostały zlikwidowane szkoły, do których od wielu lat nie było naboru.
Ilu uczniów liczy obecnie ZSP w Sędziszowie?
- Do szkoły uczęszcza 158 uczniów.
Jakie walory dydaktyczne posiada ZSP?
- Głównym atutem jest to, że uczniowie odbywają kształcenie praktyczne w zakładach pracy, mając kontakt z wysoko wykwalifikowaną kadrą oraz z nowoczesnym parkiem maszynowym, szczególnie w Fabryce Kotłów „SEFAKO” S.A. Jeżeli natomiast chodzi o szkołę, to według mnie jest wyposażona we wszystko, co jest potrzebne do dobrego kształcenia, choćby sprzęt multimedialny. Na terenie całej szkoły działa bezprzewodowy Internet, są komputery, tablice multimedialne i projektory. Ponadto szkoła jest objęta całodobowym monitoringiem. Jest bezpieczna i „mała”, dzięki temu uczniowie nie giną w tłumie bezimiennych i nie są pozostawieni sami sobie. Problemy, z jakimi się borykają, są dzięki temu dosyć sprawnie i szybko rozwiązywane. Nasi wychowankowie zawsze mogą liczyć na pomoc wysoko wykwalifikowanych i przyjaznych nauczycieli, pedagoga szkolnego, doradcy zawodowego i oczywiście moją.
Czy w szkole znajdują się specjalistyczne pracownie przedmiotowe? Jeśli tak, to jakie?
- W szkole znajduje się 11 pomieszczeń w tym: 2 pracownie komputerowe; pracownia elektroniczna; pracownia do nauki przedmiotów budowlanych oraz pracownia językowa, wyposażona w multimedia do nauki języków obcych: angielskiego i niemieckiego. Poza tym są oczywiście pracownie, w których odbywają się zajęcia z przedmiotów ogólnokształcących. Są one salami wielofunkcyjnymi, w których przy pomocy odpowiednich urządzeń multimedialnych w ciekawy sposób można prowadzić zajęcia z różnych przedmiotów. W szkole znajduje się także świetnie wyposażona siłownia, która w pewnym stopniu rekompensuje uczniom brak sali gimnastycznej. Ponadto korzystamy z kompleksu boisk sportowych. Na terenie Sefako są zlokalizowane szkolne warsztaty do praktycznej nauki zawodu, gdzie odbywają się zajęcia w zawodzie technik mechanik.
Czy w szkole organizowane są zajęcia pozalekcyjne lub warsztaty przygotowujące do matury bądź też innych egzaminów? Jeśli tak, to czy zajęcia te są w pełni bezpłatne?
- W szkole organizowanych jest mnóstwo zajęć pozalekcyjnych. Zajęcia wyrównawcze i zajęcia dodatkowe przygotowują uczniów do matury z języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego i matematyki oraz z przedmiotów zawodowych, które wchodzą w skład egzaminu, potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. W naszej szkole praktycznie każdy nauczyciel w ramach tzw. „godzin karcianych” odbywa tego typu zajęcia i są to zajęcia bezpłatne. Jeżeli chodzi o koła zainteresowań, to najwięcej uczniów korzysta z zajęć sportowych. W szkole działają też tzw. Webmastery – uczniowie całkowicie oddani informatyce. Funkcjonuje również koło artystyczne (muzyczno – kabaretowe) i koło turystyczno – krajoznawcze. Od 2 lat odbywają się także zajęcia z programu edukacji prawnej „Świadomy swoich praw obywatel”, organizowane przez Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty i Okręgową Izbę Radców Prawnych w Kielcach pod patronatem Ministerstwa Sprawiedliwości oraz zajęcia z projektu „Stawiam na swoją przyszłość”, prowadzone przez Dom Doradztwa Biznesowego „MM” w Kielcach, obejmujące zajęcia z doradztwa psychologicznego, zawodowego i podstaw przedsiębiorczości. W roku szkolnym 2012/2013 uruchomiliśmy Lokalną Akademię CISCO, która umożliwia odbycie półrocznego kursu CISCO IT ESSENTIALS: PC software and Hardware. Obejmuje on podstawy sieci komputerowych, instalacji, konfiguracji oraz serwisu sprzętu IT. Kurs jest prowadzony przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii multimedialnych, a egzaminy semestralne zdawane są online na serwerze egzaminacyjnym w USA. Certyfikaty CISCO są poszukiwanym przez pracodawców z branży IT potwierdzeniem wysokich kwalifikacji zawodowych. Generalnie szkoła jest otwarta dla uczniów i pomocna w nadrabianiu zaległości w nauce czy rozwijaniu zainteresowań i talentów. Wybór pozostawiam młodzieży.
Czy szkoła bierze udział w konkursach i olimpiadach? Jeśli tak, to w jakich i na jakim szczeblu: powiatowym, wojewódzkim czy może ogólnopolskim?
- Jeżeli jest tylko możliwość to młodzież chętnie uczestniczy w konkursach i olimpiadach, głównie o charakterze sportowym, z uwagi na przeważającą liczbę chłopców. Większość z nich trenuje piłkę nożną w ościennych klubach i dlatego też najczęściej bierzemy udział w turniejach piłki nożnej na szczeblu powiatowym, a nawet wojewódzkim. W dziedzinie siatkówki czy koszykówki trudno jest wyszkolić młodzież bez sali gimnastycznej, jednak pomimo tego możemy pochwalić się sukcesami również w tych dyscyplinach. Ponadto uczniowie naszej szkoły biorą udział w zawodach pływackich i strzeleckich. Co roku są także chętni do konkursu językowego i matematycznego, organizowanego przez Oxford Educational, z ochrony środowiska (w zeszłym roku 2 miejsce w województwie) oraz konkursu przyrodniczego. Szkoła uczestniczy również w konkursach: „O ochronie i obronie ludności” i „Młodzież zapobiega pożarom”. Staramy się zatem brać udział w wielu różnych konkursach.
ZSZ stanowi bazę dla Praktycznej Nauki Zawodu. Z jakimi firmami współpracuje szkoła w ramach realizacji PNZ? Jak układa się ta współpraca?
- Szkoła współpracuje z Fabryką Kotłów „SEFAKO” S. A. i z mniejszymi firmami z terenu miasta i okolic. Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa zawsze odbywały się w przedsiębiorstwach o profilu produkcyjnym, zgodnym z kształconym zawodem. Nasza Szkoła jako pierwsza w powiecie rozpoczęła współpracę z PBO KARTEL S. A. i współpraca ta układa się bardzo pomyślnie. Staramy się współpracować z firmami lokalnymi (obecnie PRB „DK-BUD”), by uczniowie nie musieli opłacać kosztów przejazdu. Jak dotąd wszystkie zakłady były zadowolone z naszych podopiecznych, do tego stopnia, że sponsorowały bezpłatny transport na praktykę i z powrotem. Zdarza się, że po odbytych praktykach zawodowych uczniowie (oczywiście nie wszyscy) zostają przyjęci do pracy. Nadal największym pracodawcą na naszym terenie jest Sefako i muszę przyznać, że na przestrzeni poprzednich kilkunastu lat nasi absolwenci rozpoczęli pracę właśnie w tym zakładzie, w nim się realizują i zajmują ważne stanowiska wśród kadry inżynierskiej np. stanowisko głównego spawalnika. Istotne jest również to, że uczniowie mają możliwość odbycia różnych kursów i szkoleń np. spawalniczych, po których zakończeniu zdają egzamin pod opieką Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach, otrzymując uprawnienia spawalnicze w dwóch podstawowych metodach: TIG i MAG.
Czy w szkole można uzyskać poradę Doradcy Zawodowego?
- Tak, uczniowie mogą uzyskać pomoc lub poradę, ponieważ pomimo tego, iż nie zatrudniamy doradcy zawodowego, to jednak dwóch naszych nauczycieli posiada takie uprawnienia i wykształcenie w tym kierunku.
Czy w najbliższym czasie planowany jest zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych, a może remont?
- Aktualnie myślimy o wejściu w poważny projekt finansowy z unijnych środków. Poprzednio sami pisaliśmy projekt i dzięki jego realizacji doposażyliśmy pracownie w podręczniki zawodowe, tablice multimedialne i projektory, a grupa uczniów odbyła nieodpłatne kursy spawalnicze. Z myślą o przyszłości młodych ludzi w najbliższym czasie chcielibyśmy w naszej szkole stworzyć w pełni nowoczesną pracownię, która pozwoliłaby uczniom zdobyć dodatkowe, a jednocześnie bardzo poszukiwane na rynku pracy kwalifikacje. O szczegółach tego przedsięwzięcia nie chciałbym się jednak wypowiadać, aby nie zapeszyć.
Proszę podać przykładowe drogi zawodowe absolwentów szkoły.
- Część naszych absolwentów podejmuje dalszą naukę w wyższych uczelniach, nie tylko technicznych. Większość jest zatrudniona w przedsiębiorstwach przemysłowych lub otwiera własne firmy na terenie gminy i powiatu. Niektórzy wyjechali za granicę.
Proszę dokończyć następujące zdanie: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sędziszowie, to szkoła…
- w której bezpiecznie można zdobyć ciekawy zawód z dużą perspektywą na rynku pracy.
Dziękuję za rozmowę.
- Dziękuję.
Trzecią placówką, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i zainteresowaniom młodych ludzi jest Liceum Ogólnokształcące w Sędziszowie. Oto wywiad z dyrektorem ZSO w Sędziszowie mgr inż. Stanisławem Machem i wicedyrektorem mgr Joanną Rojewską:
Jakie kierunki kształcenia oferuje młodym ludziom Liceum Ogólnokształcące w Sędziszowie?
- Liceum Ogólnokształcące w ZSO w Sędziszowie funkcjonuje od 1 września 1991 roku, a więc ponad 20 lat. Założycielom szkoły przyświecał cel stworzenia jak najlepszych warunków do nauki dla młodzieży, najbliżej miejsca zamieszkania. Liceum Ogólnokształcące w Sędziszowie nie jest dużą placówką, co ma swoje zalety: uczniowie czują się tu bezpiecznie i nie występują zjawiska negatywne, charakterystyczne dla szkół wielkomiejskich. Priorytetami naszej szkoły są: nieustanne dążenie do podnoszenia poziomu kształcenia i wychowania młodych ludzi; sprawne posługiwanie się przez młodzież językami obcymi; nastawienie na wszechstronny rozwój ucznia, zgodny z jego indywidualnymi zainteresowaniami, oczekiwaniami i możliwościami; poszanowanie tradycji oraz kreowanie właściwych postaw patriotycznych i etycznych. Nauka w liceum kończy się egzaminem maturalnym, a absolwenci posiadają wiedzę ogólną, która z powodzeniem umożliwia im naukę na wybranych kierunkach uczelni wyższych. Od września 2012 roku uczniowie obecnych klas pierwszych w szkołach ponadgimnazjalnych realizują zajęcia edukacyjne, zgodnie z nową podstawą programową. W związku z powyższym w 2015 roku jako pierwsi będą zdawać egzamin maturalny według nowych zasad. Oferta edukacyjna naszej szkoły na rok 2013/2014 została zatem tak przygotowana, aby jak najlepiej przygotować uczniów do zdawania w przyszłości tego jakże ważnego egzaminu, będącego przepustką w dorosłe życie. Oferujemy następujące kierunki kształcenia: humanistyczno – prawny (z rozszerzonym językiem polskim, historią, wiedzą o społeczeństwie i językiem angielskim); politechniczny (z rozszerzoną matematyką, fizyką i językiem angielskim); medyczno – przyrodniczy (z rozszerzoną biologią, chemią i językiem angielskim); ekonomiczno – turystyczny (z rozszerzoną geografią, matematyką i językiem angielskim).
Ilu uczniów aktualnie liczy LO?
- Aktualnie w naszym liceum uczy się 107 uczniów.
Jakie walory dydaktyczne posiada szkoła?
- Liceum Ogólnokształcące w Sędziszowie oferuje uczniom doskonałe warunki do rozwoju intelektualnego i fizycznego. Posiada dobrze wyposażone pracownie przedmiotowe, bibliotekę szkolną oraz dostęp do profesjonalnej bazy sportowej. Dysponuje wykwalifikowaną kadrą nauczycielską, która dokłada wszelkich starań, aby dobrze przygotować uczniów do egzaminu maturalnego. Szkoła ma bardzo dobrą lokalizację, jest przyjazna uczniom i bezpieczna. Wystarczająca ilość sal lekcyjnych zapewnia realizację zajęć dydaktycznych w systemie jednozmianowym. Uczniowie mogą korzystać ze stołówki szkolnej oraz sklepiku uczniowskiego. Wielką zaletą małych szkół jest to, że uczeń nie jest w niej anonimowy. Znacznie ułatwia to pedagogom pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Nauczyciele i wychowawcy dość szybko potrafią rozpoznać zainteresowania uczniów, zdiagnozować ich sytuację materialną, a także zauważyć pojawiające się nagle problemy szkolne, zdrowotne czy rodzinne. Na wyniki dydaktyczne wpływa bowiem wiele czynników. Sukces ucznia to sukces jego samego, ale również nauczycieli, wychowawcy, rodziców oraz organu prowadzącego szkołę, który nie szczędzi środków finansowych, aby zapewnić uczniom właściwe warunki do nauki. W małych placówkach, takich jak nasze liceum, uczeń jest otoczony właściwą opieką, może uzyskać wszechstronną pomoc (w tym również pomoc materialną), zwłaszcza w sytuacjach losowych. Wspieramy talenty młodych ludzi i dopingujemy ich w rozwijaniu swoich pasji i zainteresowań. Dokładamy wszelkich starań, aby uczniowie w naszej szkole dobrze się czuli, byli rozumiani i szanowani. Wpajamy im szacunek dla siebie i dla innych oraz rozwijamy poczucie własnej wartości. W ubiegłym roku wprowadziliśmy w naszej szkole nową formę współpracy szkoły z rodzicami tzw. „Dzień otwarty dla rodziców”. Są to comiesięczne spotkania – konsultacje rodziców uczniów wszystkich klas z nauczycielami, cieszące się coraz większym zainteresowaniem. Zgodnie z ustalonym, na początku roku szkolnego, harmonogramem w wyznaczonym dniu każdego miesiąca każdy z rodziców może uzyskać wyczerpującą informację o wynikach dydaktyczno – wychowawczych swojego dziecka z poszczególnych przedmiotów, w indywidualnych rozmowach z nauczycielami, wychowawcą i pedagogiem szkolnym.
Czy w szkole znajdują się specjalistyczne pracownie przedmiotowe? Jeśli tak, to jakie?
- W naszym liceum funkcjonują następujące pracownie przedmiotowe: matematyczna, informatyczna, biologiczna, historyczna, polonistyczna, chemiczna i fizyczna. Od ubiegłego roku szkolnego dysponujemy również profesjonalną pracownią językową, pozyskaną w ramach Świętokrzyskiego Programu Wspierania Rozwoju Edukacji. W pracowni znajdują się 24 stanowiska uczniowskie i oddzielne stanowisko dla nauczyciela. To nowoczesne laboratorium fonetyczne zdecydowanie ułatwia pracę lektora oraz mobilizuje słuchaczy do pracy. Od przyszłego roku szkolnego baza dydaktyczna szkoły zostanie wzbogacona o nowoczesną pracownię fizyczno – chemiczną, ze specjalnym zapleczem do przeprowadzania różnorodnych doświadczeń. Zależy nam na tym, aby uczeń miał możliwość wykonywania eksperymentów i tym samym sprawdzenia swojej wiedzy w praktyce. Dzięki takim zajęciom uczeń utrwala wiedzę i poszerza ją o nowe umiejętności. Taka forma aktywności uczniowskiej daje młodzieży znacznie więcej niż wyświetlony film.
Czy szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne lub warsztaty przygotowujące do egzaminu maturalnego?
- Aby dobrze przygotować uczniów do egzaminu maturalnego nie wystarczy tylko praca na lekcjach. Zdobytą wiedzę należy utrwalać i usystematyzować poprzez rozwiązywanie różnego typu zadań z przykładowych arkuszy egzaminacyjnych na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Temu służą zajęcia fakultatywne dla klas trzecich, prowadzone ze wszystkich przedmiotów, zdawanych przez uczniów na egzaminie, trwające od września do końca kwietnia danego roku szkolnego. Diagnoza postępów w nauce odbywa się corocznie poprzez egzaminy próbne.
Jakie koła zainteresowań skupiają uczniów w tej szkole?
- Istnienie kół zainteresowań wiąże się z aktywnością poznawczą uczniów, ich pasjami i zainteresowaniami. W ciągu ostatnich lat działały w szkole m.in.: Koło Żywego Słowa; Koło Dziennikarskie, redagujące gazetę „Głos Licealisty”; Szkolne Koło Europejskie; Szkolny Klub Sportowy; koło chemiczne; biologiczne; matematyczne i informatyczne. W tradycję liceum od początku jego istnienia wpisują się także: Kabaret szkolny pn. „Kaczuchy” oraz zespół wokalno – instrumentalny o intrygującej nazwie „Bezlitośnie utalentowani”, który występuje nie tylko podczas licznych uroczystości szkolnych, ale również środowiskowych i Samorząd Uczniowski.
Czy szkoła bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych? Jeśli tak, to w jakich i na jakim szczeblu: powiatowym, wojewódzkim czy ogólnopolskim?
- Tak, uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Sędziszowie z sukcesem corocznie starują w różnych konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych. Oto niektóre z nich: Olimpiada Wiedzy Ekologicznej, Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej „Młodzież Zapobiega Pożarom”, Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny „Woda w Kadrze”, Konkurs plastyczny „My English Teacher”, Wojewódzki Konkurs Polonistyczny (o życiu i twórczości Stefana Żeromskiego), Ogólnopolski Konkurs Ekologiczny „Eko – Planeta”, Ogólnopolski Konkurs Chemiczny, Olimpiada Języka Angielskiego, II Gminny Konkurs Języka Angielskiego dla uczniów Gimnazjów i Szkół Ponadgimnazjalnych, Ogólnopolski Konkurs Polonistyczny „Fraszka”, Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Tęcza”, Powiatowa Liga Siatkówki, Powiatowy Turniej Piłki Nożnej Halowej i Powiatowy Turniej Piłki Siatkowej.
Czy w szkole można uzyskać poradę Doradcy Zawodowego?
- Przygotowujemy naszych uczniów, aby w przyszłości mogli z powodzeniem odnaleźć się na wymagającym i nasyconym rynku pracy. Staramy się przekazać im wiedzę i umiejętności, które okażą się cenne podczas spotkania z pracodawcą. Istotne jest bowiem to, aby uczeń był konkurencyjny w stosunku do potencjalnych kandydatów i miał poczucie własnej wartości. Działania wspierające podejmują wszyscy nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny, a szczególnie nauczyciel przedsiębiorczości. W każdym roku szkolnym uczniowie wszystkich klas naszego liceum biorą udział w ogólnopolskim programie jednodniowych praktyk zawodowych, skierowanym do uczniów szkół ponadgimnazjalnych – „Dzień Przedsiębiorczości”. Jest to konkurs organizowany przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości, która działa na rzecz przygotowania młodzieży do życia w warunkach gospodarki rynkowej, do lepszego zrozumienia zasad ekonomii i funkcjonowania biznesu. Program został objęty Honorowym Patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. Wśród laureatów konkursu znalazło się nasze liceum, wyróżnione statuetką „Najaktywniejsza szkoła”. Wzorem lat ubiegłych w szkole organizowany jest również IV Ogólnopolski Tydzień Kariery pod hasłem ,,Otwarta Twoja Kariera". Wśród przedsięwzięć związanych z proorientacją zawodową znalazły się: spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, pogadanki, prelekcje oraz zajęcia warsztatowe. Za zaangażowanie w projekt Liceum Ogólnokształcące w Sędziszowie otrzymało nagrodę „Kryształowy OTek”.
Na dorobek szkoły składają się także certyfikaty. Jakimi może się pochwalić ta placówka?
- Nasze liceum posiada dwa certyfikaty: „Szkoła Przyjazna Uczniom” i „Bezpieczna Szkoła”.
Czy w najbliższym czasie planowane są jakieś zmiany w szkole tzn.: zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych, remont?
- Posiadamy bardzo dobrą bazę dydaktyczną, którą systematycznie wzbogacamy i unowocześniamy. Stałym elementem wyposażenia większości sal lekcyjnych są telewizory, magnetowidy, tablice interaktywne, magnetofony, ekrany naścienne, projektory i laptopy.
Proszę podać przykładowe drogi zawodowe absolwentów szkoły.
- W czasie 20 lat istnienia liceum nasi absolwenci wybrali różne drogi życiowe i zawodowe. Wielu z nich ukończyło wybrane przez siebie kierunki na uczelniach wyższych w całej Polsce. Dziś bardzo dobrze odnajdują się na krajowym i zagranicznym rynku pracy. Są żywym przykładem tego, że sukces tak naprawdę zależy od nas samych, a zwłaszcza od tego jak wykorzystamy czas 3-letniego pobytu w liceum. Jedna z naszych absolwentek ukończyła z wyróżnieniem studia arabistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, a obecnie pracuje jako tłumacz w Ambasadzie Syrii w Warszawie i prowadzi zajęcia z języka arabskiego na Uniwersytecie Warszawskim. Inni absolwenci są pracownikami naukowymi na Politechnice Częstochowskiej i Uniwersytecie Jagiellońskim. Wykształciliśmy wielu prawników, lekarzy, stomatologów, farmaceutów, nauczycieli, urzędników administracji samorządowej, bankowców, pracowników różnych firm i przedsiębiorstw. Wielu absolwentów szkoły podkreśla fakt, że wiedza i umiejętności, zdobyte w tym liceum, utorowały im drogę do osiągnięcia wyznaczonych celów.
Proszę dokończyć następujące zdanie: Liceum Ogólnokształcące w Sędziszowie, to szkoła…
- przyjazna uczniom, bezpieczna oraz dobrze przygotowująca do startu w dorosłe życie.
Dziękuję za rozmowę.
- Dziękujemy.
Dorota Grabowska-Smolarek